خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، شما می‌توانید هرهفته گزارشی از پست‌های سایت و مطالب مهمی که به تازگی نوشته‌ام، دریافت کنید.

جدیدترین مطالب

آرشیو مطالب

دسته بندی

صحبت با خود در مسیر نوشتن

کلمه‌ی Self talk به گوش‌تان خورده؟ تابه‌حال این واژه را شنیده‌اید؟

اگر خودتان را نویسنده‌ای خلاق می‌پندارید، بعید می‌دانم که در خلوت خودتان خودتان را گیرآورده و با خودتان صحبت نکرده باشید. مثلاً آنکه هی من دیدی باز هم گند زدی؟ و یا اینکه دیدی بهت گفتم فلان کار اشتباهه؟ و یا حتی ممکن است با خودتان گفته‌ باشید که هی رفیق اشکالی نداره. من کنارت هستم. مشکلی نیست اگه گند بزنی جانم.

و خوشا به حال آن بزرگوارانی که با خودشان رفیق بوده و حامی خودشان هستند. و امان از آن‌هایی که بزرگ‌ترین دشمن خودشان شده‌اند و کمر همت بسته‌اند تا در این جنگ بی‌پایان با خودشان، فقط خودشان و عزت‌نفسان را نابود کنند و آن‌وقت با افتخار بگویند که هاها بالاخره خودم را خرد و خاکشیر کردم. درنهایت هم نقاب قربانی‌بودن را بر چهره بزنند و بدون پذیرش هیچ مسئولیتی جبر، جغرافیا و خانواده و کل دنیا را به باد فحش بگیرند.

اما دریغ از آنکه بدانند این گفت‌وگو با خود چه تاثیرات مثبت و یا خطرناکی بر روی ما خواهد گذاشت. اینکه ما چه تصویری از خودمان در ذهن‌مان ساخته‌ایم مستقیماً با عملکردمان ارتباط خواهد داشت. آن‌قدر که اگر شما خودتان را فردی شکست‌خورده و قربانی بدانید در چرخه‌ی باطل ناسزاگویی افتاده و عالم و آدم را مقصر می‌دانید. نه آنکه مشکلات و رنج‌هایتان بی‌اهمیت باشند و دردی را که شما تحمل می‌کنید را کوچک شمارده باشم. اما واکنش شما درمقابل رنج‌ها چیست؟

می‌خواهید کدام تصویر ذهنی برای خودتان پررنگ شود؟ قربانی؟ یا قهرمان زندگی خودتان؟

این انتخاب شما خواهد بود که سرنوشت این مسیر را تاحدودی مشخص می‌کند.

اما بازگردیم به گفت‌وگو با خود. پیشنهاد من آن است که همین حالا کاغذ و قلمی بردارید و سپس خودتان را مقابل صورتتان تجسم کنید. با همان شکل‌وشمایل و با همان قیافه. اصلاً قرار نیست این بابا با خودتان مو بزند. کاملاً یکی باشید. آن‌وقت از دغدغه‌تان با او صحبت کنید. اصلاً هرچه دل تنگتان می‌خواهد را به او بگویید. نگذارید چیزی از قلم بیفتد. به‌صورت دیالوگ با او صحبت کنید. یک جمله شما بگویید و یک جمله خود دوم‌تان. تنها قانون این بازی آن است که خود دوم‌تان حق ندارد شما را قضاوت کند و یا کنایه بزند. برعکس خود دوم‌تان باید حامی و دوست قابل اعتمادتان باشد. طوری که همیشه اولین‌نفر با او مشورت کنید و درکنارتان بماند.

فهمیدید چه شد؟

شما قراره در روش گفت‌وگو با خود حامی و رفیق قابل اعتماد خودتون باشید.

پس منتظر چی هستید؟

کاغذ و قلم بردارید و با آن یکی خودتون صحبت کنید.‌

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.